מהי המשמעות של מורה טוב? האם רק מורה שהידע שלו בנושא הנלמד עולה על זה של תלמידיו? האם מורה נחמד? האם מורה שמלמד ביעילות? ובכן לא רק. על מנת להיות מורה טוב נדרשים מספר פרמטרים. מורה צריך להיות קודם כל מנוסה בהעברת החומר. ככל שהמורה מנוסה יותר ובקי יותר בחומר, כך הוא מסוגל ללמד באמצעים שונים המקלים על התלמידים להבין. אמצעי לימוד אלו התפתחו אצל המורה במהלך השנים בהן הוא מלמד. כל מורה טוב יודע לזהות את נקודות התורפה, הקושי והחולשה של תלמידיו ומכאן לעזור להם בצורה הטובה והנכונה ביותר ללמוד ברור ולתקן את הטעויות. מורה טוב יודע גם לנצל את הזמן ביעילות. הוא יודע כיצד להעביר מקסימום חומר במינימום זמן ובצורה הנכונה והנקלטת ביותר.
מורה טוב רצוי שיהיה גם אדם נחמד, אכפתי, אמפטי וסימפטי ובעל סבלנות ניכרת. מורה שאינו מסוגל להבין ולהכיל את הקשיים והתסכול של תלמידיו, מן הראוי שיבחר במקצוע אחר. לפעמים הלימוד הוא מהיר ומיידי, ולעיתים יש צורך בחזרתיות רבה על מנת שהתלמידים יבינו ויפנימו. חוסר סבלנות של מורה כלפי תלמידים יכולה ליצור תסכול רב, להביא לירידה בביטחון העצמי וחוסר אמונה עצמית ועד כדי יצירת מצב של טראומה מתמשכת וחוסר אמון ביכולות אצל הלומדים.
אך יש להסתכל על מקצוע ההוראה גם מהכיוון ההפוך – מהכיוון של הלומדים. ישנם תלמידים שהנם מאחרים כרוניים הפוגעים ביעילות ובנצילות של הזמן. ישנם תלמידים המאחרים ודורשים הארכת זמן מהמורה במידה ואחרו (בעיקר בשיעורים פרטיים לדוגמא). על המורה להעמיד תלמידים אלו במקומם, להקפיד על לוחות זמנים ועמידה במועדי השיעור ולא לתת לתלמידים לנצל אותו לרעה. בנוסף, קיימים במהלך הרצאות ושיעורים אף חוסר הקשבה ודיבורים. מורה חכם אמור לדעת לנתב את השיעור בדרך מגוונת ומעניינת, תוך שימוש באמצעים שונים ללימוד, ואף חריגה מחומר הלימוד לזמן קצר לצורך סיפור או אנקדוטה מעניינת. אולם אם ההפרעה, חוסר הקשב והדיבור נמשכים, יש לפעול באמצעים הולמים על מנת שהמצב לא ימשך. בנוסף, מורה טוב יודע לכבד, ועליו לדרוש שיכבדו אותו ויתייחסו אליו במידת הרצינות הראויה.
קרן קולן